„Maria i ja” i Europejski Tydzień Autyzmu
Jak co roku pierwszy tydzień grudnia jest obchodzony na całym świecie jako Europejski Tydzień Autyzmu. W tych szczególnych dniach chcemy uwrażliwiać uczniów i grono pedagogiczne na problemy i potrzeby osób z autyzmem. Wspólnie z Fundacją Orange wywiesiliśmy Kartę Praw Osób z Autyzmem, część uczniów zapoznało się z tematyką autyzmu podczas zajęć na temat niepełnosprawności ukrytej i sposobu funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu. W październiku akcja edukacyjna skoncentrowana wokół tematu autyzmu Marii – głównej bohaterki komiksu „Maria i ja” po raz pierwszy w Polsce została przedstawiona pilotażowo w naszej szkole przez Wolontariuszkę Orange. Dzieci na lekcjach w temacie „Poznaj Marię, dziewczynkę, która lubi mieć plan” omawiały temat niepełnosprawności, autyzmu. Wkrótce w kolejnych klasach odbędą się lekcje, których hasłem przewodnim jest zdanie „Jestem wyjątkowy, jak każdy inny”.
Akcja edukacyjna „Poznaj Marię, dziewczynkę, która lubi mieć plan” rozpoczęta w październiku nabrała tempa. Zaczęliśmy jako pierwsi: — Pomyślałam, że akcje możemy przyśpieszyć, jeśli uda nam się podczas pilotażu pomóc chociaż jednemu dziecku, to warto wcześniej rozpocząć kampanię na rzecz podnoszenia świadomości społecznej dotyczącej autyzmu — powiedziała Wolontariuszka Orange. — Ta akcja adresuje potrzeby rodziców, dzieci a także nauczycieli i terapeutów. Im więcej wiemy, łatwiej nam zrozumieć i pomóc zarówno osobom ze spektrum autyzmu, rodzinom jak i tym, którzy na co dzień z nimi współpracują. Autyzm dotyczy całego społeczeństwa, od nas wszystkich zależy czy osoby z ASD będą funkcjonowały w społeczeństwie. Zdecydowanie powinniśmy robić wszystko, aby autyści nie czuli się wyobcowani.
Pierwsze lekcje były przeprowadzone w wybranych klasach I–III, w kolejnych terminach będą ustalone zajęcie dla klas starszych. Miłym akcentem na zakończenie lekcji były przypinki wyprodukowane przez Pracownię Rzeczy Różnych Fundacji Synapsis dla dzieci z hasłem przewodnim akcji.
Należy pamiętać, że w Polsce jest diagnozowanych coraz więcej dzieci w ramach zaburzeń rozwoju związanych z autyzmem a czas oczekiwania na diagnozę jest długi. Duża część dzieci wyskofunkcjonujących w ogóle nie trafia do jednostek diagnostycznych, co w znacznym stopniu może im utrudniać funkcjonowanie w szkołach i dorosłym życiu.
Lekcje z cyklu „Poznaj Marię, dziewczynkę, która ma autyzm” są bardzo ważne i potrzebne, dlatego warto się zaangażować. Pamiętajmy, że każdy z nas jest wyjątkowy i każdy z nas może pomagać innym.