Archiwum wydarzeń

„Maria i ja” i Europejski Tydzień Autyzmu

Jak co roku pierw­szy ty­dzień grud­nia jest ob­chodzony na całym świe­cie jako Eu­ro­pej­ski Ty­dzień Au­tyzmu. W tych szcze­gól­nych dniach chce­my u­wraż­li­wiać u­czniów i grono pe­da­go­gicz­ne na pro­ble­my i po­trze­by osób z au­tyzmem. Wspól­nie z Fun­da­cją Oran­ge wy­wie­siliśmy Kartę Praw Osób z Au­tyzmem, część u­czniów za­po­znało się z te­ma­ty­ką au­tyzmu pod­czas zajęć na temat nie­peł­no­spraw­no­ści u­kry­tej i spo­sobu funk­cjo­nowa­nia osób ze spek­trum au­tyzmu. W paź­dzier­niku akcja e­du­ka­cyj­na skon­cen­trowa­na wokół te­ma­tu au­tyzmu Marii – głów­nej bo­ha­ter­ki ko­mik­su „Maria i ja” po raz pierw­szy w Pol­sce zo­sta­ła przed­sta­wio­na pi­lo­ta­żowo w na­szej szko­le przez Wo­lon­ta­riusz­kę Oran­ge. Dzie­ci na lek­cjach w te­ma­cie „Po­znaj Marię, dziew­czyn­kę, która lubi mieć plan” o­ma­wiały temat nie­peł­no­spraw­no­ści, au­tyzmu. Wkrót­ce w ko­lej­nych kla­sach od­bę­dą się lek­cje, któ­rych ha­słem prze­wod­nim jest zda­nie „Je­stem wy­jąt­ko­wy, jak każdy inny”.

Akcja e­du­ka­cyj­na „Po­znaj Marię, dziew­czyn­kę, która lubi mieć plan” roz­poczę­ta w paź­dzier­niku na­brała tempa. Za­czę­li­śmy jako pierw­si: — Po­my­śla­łam, że akcje mo­że­my przy­śpie­szyć, jeśli uda nam się pod­czas pi­lo­ta­żu pomóc cho­ciaż jed­nemu dziec­ku, to warto wcze­śniej roz­począć kam­panię na rzecz pod­nosze­nia świa­do­mo­ści spo­łecz­nej do­ty­czą­cej au­tyzmu — po­wie­dzia­ła Wo­lon­ta­riusz­ka Oran­ge. — Ta akcja ad­re­su­je po­trze­by ro­dzi­ców, dzie­ci a także na­uczy­cie­li i te­ra­peu­tów. Im wię­cej wiemy, ła­twiej nam zro­zu­mieć i pomóc za­rów­no o­sobom ze spek­trum au­tyzmu, ro­dzi­nom jak i tym, któ­rzy na co dzień z nimi współ­pra­cu­ją. Au­tyzm do­ty­czy ca­łe­go spo­łe­czeń­stwa, od nas wszyst­kich za­le­ży czy osoby z ASD będą funk­cjo­nowa­ły w spo­łe­czeń­stwie. Zde­cy­do­wa­nie po­win­niśmy robić wszyst­ko, aby au­ty­ści nie czuli się wy­ob­cowa­ni.

Pierw­sze lek­cje były prze­pro­wa­dzone w wy­bra­nych kla­sach I–III, w ko­lej­nych ter­mi­nach będą u­sta­lo­ne za­ję­cie dla klas star­szych. Miłym ak­cen­tem na za­koń­cze­nie lek­cji były przy­pin­ki wy­pro­du­kowa­ne przez Pra­cow­nię Rze­czy Róż­nych Fun­da­cji Sy­nap­sis dla dzie­ci z ha­słem prze­wod­nim akcji.

Na­le­ży pa­mię­tać, że w Pol­sce jest dia­gno­zowanych coraz wię­cej dzie­ci w ra­mach za­bu­rzeń roz­woju zwią­za­nych z au­tyzmem a czas o­cze­ki­wa­nia na dia­gno­zę jest długi. Duża część dzie­ci wy­sko­funk­cjonują­cych w ogóle nie tra­fia do jed­no­stek dia­gno­stycz­nych, co w znacz­nym stop­niu może im u­trud­niać funk­cjo­nowa­nie w szko­łach i do­rosłym życiu.

Lek­cje z cyklu „Po­znaj Marię, dziew­czyn­kę, która ma au­tyzm” są bar­dzo ważne i po­trzeb­ne, dla­te­go warto się za­an­gażo­wać. Pa­mię­taj­my, że każdy z nas jest wy­jąt­ko­wy i każdy z nas może po­ma­gać innym.

 

Drukuj E-mail