Kryzys u dziecka
Aby działania podejmowane przez szkołę były efektywne, rodzice powinni mieć na nie rzeczywisty wpływ. Dlatego tak ważna jest współpraca i partnerstwo. Porozumienie jest niezwykle istotnym elementem w sytuacjach trudnych, kryzysowych, których rozwiązanie bez pomocy rodziców jest niemalże niemożliwe. Kryzys dziecka jest momentem zwrotnym w życiu, stanem związanym z dużym napięciem emocjonalnym, negatywnymi uczuciami, poczuciem bezradności, a także objawami somatycznymi. Niżej przedstawione zostały symptomy kryzysu u dziecka oraz zasady postępowania z dzieckiem umożliwiające unikniecie sytuacji kryzysowych.
SYMPTOMY KRYZYSU DZIECKA
(według Greenstone’a i Levitona)
Poznawcze:
- dezorientacja
- zawężenie pola uwagi
- kłopoty z koncentracją
- spontaniczne obrazy z przeszłości
- niepewność
- trudności w podejmowaniu decyzji
- koszmary senne
Emocjonalne:
- niepokój o przyszłość
- ogólny niepokój
- szok
- zaprzeczanie
- brak poczucia bezpieczeństwa
- zmęczenie
- poczucie
- winy
- poczucie utraty kontroli
- żal
- wściekłość
- otępienie
- niepewność
- lęk
- poczucie bezradności
- depresja
- panika
- rozpacz
- frustracja
- nieprzystosowanie
- oszołomienie
- złość
- podenerwowanie
Behawioralne:
- wycofanie się
- zaburzenia snu
- wybuchy gniewu
- zmiana w aktywności
- nasilenie się zmęczenia
- częste korzystanie ze zwolnień lekarskich
- nadużywanie alkoholu lub leków
- trudności w normalnym funkcjonowaniu
- czyny antyspołeczne
- częste wizyty u lekarza bez wyraźnych powodów
- gniew na Boga
- niechęć do wypełniania obowiązków religijnych
- regresja
- płacz
- zmiana w sposobie komunikowania się
- nadmierne zajmowanie się kryzysem i pomijanie innych obszarów życia
- osłabienie wydajności w pracy
- osłabione reakcje
- reakcje histeryczne
ZASADY POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM UMOŻLIWIAJĄCE UNIKNIECIE SYTUACJI KRYZYSOWYCH
- Przyzwalanie na popełnianie błędów (bezpieczna porażka).
- Uczenie młodzieży czerpania korzyści z popełnianych błędów, oswajanie ich z sytuacjami zarówno sukcesu i powodzenia życiowego, jak i porażek oraz niepowodzeń.
- Niewyręczanie dziecka, a towarzyszenie mu w dochodzeniu do prawidłowego rozwiązania.
- W sytuacji oceniania — podkreślanie mocnych stron oraz prowokowanie do samodzielnego szukania błędów.
- Stwarzanie okazji do ujawniania oraz realizowania zainteresowań w wybranych dziedzinach i wzmacnianie ich.
- Zachęcanie do porównań ze swoimi poprzednimi osiągnięciami w określonym zakresie.
- Modelowanie pozytywnego nastawienia do siebie.
- Bezwarunkowe akceptowanie dziecka — ocenianie zachowania, a nie osoby.
- Unikanie etykietowania (jesteś głupi, dziwaczny, inny niż twoi rówieśnicy, nie taki, jak chcielibyśmy).
- Uwzględnianie różnych potrzeb dziecka i udzielanie mu adekwatnego wsparcia.
- Bycie otwartym na informacje zwrotne płynące od dziecka.
- Wspieranie spontaniczności, kreatywności, pomysłowości i oryginalności.
- Stosowanie strategii zaradczych i wspierających rozwój stosownie do indywidualnych problemów i momentów rozwojowych,
- Otwarcie na pomoc specjalistyczną - dorosły także ma prawo nie radzić sobie ze wszystkimi problemami.
Żródło: Monitor Dyrektora Szkoły, nr 48/2014